Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji samochodowej

Klimatyzacja stanowi podstawowy element wyposażenia większości współczesnych samochodów. Prawidłowo działający układ pozwala schłodzić wnętrze auta, poprawiając komfort jazdy podczas gorących letnich dni. Tak jak wszystkie urządzenia mechaniczne, również klimatyzacja od czasu do czasu ulega awariom. Warto dowiedzieć się, jakie są najczęstsze przyczyny usterek.

Problemy spowodowane nieszczelnością układu

Podstawowym elementem prawidłowo działającej klimatyzacji jest czynnik chłodzący krążący w układzie. Przyjmuje się, że w skali roku ubywa go od 10% do 15%. Jeżeli klimatyzacja stosunkowo szybko traci swą wydajność, a po pewnym czasie przestaje działać, może to świadczyć o jej nieszczelności. W wyniku rozszczelnienia dochodzi do stopniowego ulatniania się czynnika chłodzącego. Najczęstszym źródłem nieszczelności są luźne przyłącza, zużyte bądź uszkodzone uszczelki, a także uszkodzone przewody do klimatyzacji samochodowej. Przed podjęciem działań naprawczych należy zlokalizować źródło wycieku. W tym celu stosuje się specjalne barwniki oraz lampy UV. Po napełnieniu układu gazem i włączeniu lampy, miejsce nieszczelności zaczyna świecić. Naprawa przewodów klimatyzacji polega na ich wymianie. Część mechaników decyduje się na zastosowanie uszczelniaczy chemicznych dodawanych do czynnika chłodzącego. Niestety zastosowanie tej metody jest dosyć ryzykowne i w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zatarcia się sprężarki.

Kosztowna awaria kompresora

Właściciele aut, w których doszło do uszkodzenia kompresora, powinni przygotować się na większe wydatki. Sprężarka stanowi serce całego układu, a koszty związane z zakupem nowego sprzętu i jego wymianą są zazwyczaj dosyć duże. Koszt zakupu nowego kompresora uzależniony jest w dużej mierze od marki i modelu samochodu. Aby uniknąć zatarcia sprężarki, należy zadbać o jej właściwe serwisowanie. Raz na dwa lata zaleca się przeprowadzać wymianę filtra osuszacza. Jest on odpowiedzialny za wychwytywanie opiłków metalu powstających podczas pracy kompresora oraz odbieranie wilgoci z czynnika chłodzącego. Dzięki temu sprężarka jest mniej narażona na korozję. Podczas prac serwisowych konieczne jest uzupełniania nie tylko czynnika chłodzącego, ale i oleju. Jego niedostateczna ilość może również doprowadzić do zatarcia kompresora. Kolejną powszechną przyczyną awarii klimatyzacji jest uszkodzenie sprzęgła sprężarki lub poślizg paska klinowego. W przypadku takich uszkodzeń konieczne jest przeprowadzenie regeneracji uszkodzonego podzespołu lub jego wymiana.

Podsumowanie

Klimatyzacja samochodowa w celu prawidłowego działania wymaga regularnego serwisowania. Bieżące usuwanie niewielkich usterek pozwala uniknąć poważniejszych i kosztowniejszych napraw.