Ogrzewanie myjni samochodowej – jakie rozwiązanie wybrać?

Ogrzewanie myjni samochodowych zapewnia bezpieczeństwo zarówno osób w niej przebywających, jak i prawidłową pracę urządzeń. Jest to szczególnie istotne w sezonie jesienno-zimowym, kiedy temperatury oscylują w granicach zera. Aby ujemne temperatury nie powodowały przestojów i nie generowały niepotrzebnych awarii i strat, konieczne jest odpowiednie ogrzewanie pomieszczenia, dostosowane do potrzeb obiektów o podwyższonej wilgotności.

Myjnie samochodowe ogrzewa się za pomocą nagrzewnic powietrza i/lub grzejników. Agresywne środki czystości, stała wilgotność i zalewanie wodą wymagają od urządzeń wysokiej szczelności i odporności na czynniki chemiczne.

Nagrzewnice

Nagrzewnice, poprzez strumień ciepłego powietrza wydobywający się z kanału nawiewnego, skutecznie osuszają i ogrzewają pomieszczenie. Nagrzewnice mogą być stosowane jako samodzielne źródło ciepła, mogą również wspomagać istniejący system ciepłowniczy. W przypadku awarii systemu ciepłowniczego świetnie sprawdzają się jako awaryjne źródło ciepła. W przypadku nagrzewnic nie trzeba montować dodatkowych instalacji. Nagrzewnice mogą być stacjonarne i mobilne. Ze względu na rodzaj zastosowanego paliwa wyróżnia się :

  • nagrzewnice elektryczne,
  • nagrzewnice gazowe,
  • nagrzewnice olejowe,
  • nagrzewnice na paliwa stałe,
  • nagrzewnice wodne.

Grzejniki ścienne

Grzejniki montowane w pomieszczeniach o zwiększonej wilgotności powietrza muszą mieć odpowiednią klasę korozyjności (C4- duża). Grzejniki ścienne stosowane w myjniach samochodowych muszą mieć specjalną powłokę ochronną. W pomieszczeniach o dużej wilgotności nie można montować tradycyjnych grzejników stalowych płytowych (ze względu na korozyjność stali). Grzejniki powinny być ze stali nierdzewnejkwasoodpornej, z odpowiednią powłoką lakierniczą. Popularnym rozwiązaniem jest powłoka P i PV. Powstaje ona z procesu fosforanowania cynkowego (na surową powierzchnię grzejnika nakłada się drobnokrystaliczną warstwę fosforanów cynku, niklu i manganu).

Grzejniki kanałowe

Grzejniki kanałowe montuje się w podłodze, pod płytą wiórową. Obudowa takiego grzejnika opiera się na wannie, na której zamontowany jest wymiennik (np. aluminiowo- miedziany i/lub wentylator osiowy, który zwiększa wydajność cieplną). Sama wanna w wersji specjalnej (czyli jako grzejnik ze stali nierdzewnej) sprawdza się, gdy grzejnik nie jest stale lub okresowo zalewany.

W przypadku zastosowania grzejnika kanałowego należy pamiętać, że w pomieszczeniu nie może być zastosowane napięcie 230V (ze względów bezpieczeństwa). Dopuszczone jest bezpieczne napięcie 12V, a wszelkie urządzenia, które potrzebują podłączenia do napięcia sieciowego 230 V muszą być wyniesione poza obrys pomieszczenia.

Podsumowanie

Jak ogrzewać myjnię samochodową? Najlepiej poprzez zastosowanie zarówno odpowiednio dobranych grzejników, jak i nagrzewnic powietrza. Ciepło konwekcyjne połączone z nadmuchem z nagrzewnicy równomiernie ogrzeje i osuszy pomieszczenie.